Inofficiell agility tävling i Värnamo

Idag åkte vi till Värnamo, för att tävla i agility för första gången. Jag hade inga stora förhoppningar. Jag har inte ens varit på nån tävling som åskådare än mindre som medtävlande! Jag tänkte - varför inte - det blir som det blir, no pressure! Vi hade med oss min mamma, min son Antoni samt Tessa som en hejarklack. Synd att Mayas uppfödare Catherine Steiner inte kunde vara med. Hon var på Malmö hundutstälning idag, där hennes Ebba vann championklass för tikar och blev tredje bästa tik totalt, duktiga Ebba. Grattis till henne.
Fast vi är jätteglada själva. Maya kom på 3:e plats i Öppen Agilityklass Small och hon VANN i hoppklass för Nybörjare Small. Jippi!
Oj vad vi är glada. Jag ville bara undvika att göra något dumt fel så folk skulle skratta ut oss. Vår förhoppning innan tävlingen var att inte bli diskade. Men att placera sig på podiet har jag aldrig drömt om. Duktiga Maya fixade det.
Jag visste inte att det är så lätt att bli diskad. När vi såg duktiga, snabba hundar bli diskade och göra grova fel, det gav oss motivering och en känsla att vi har en chans. 
Jag tycker att agility är mer rättvis än vanliga utställningar. Alla kan se hur det går och domare kan inte göra som de vill, genom att favorisera hundar de tycker om eller känner. På agility ser man när och hur man gör fel och får poängavdrag.
Dagen började vi med en känsla av att det gäller vanlig träning fast på ett annat ställe än det vanliga.
Vi blev överraskade när vi fick 3:e plats i öppen klass small
 
Duktiga tjejen Maya. 
Tessa har vi miljötränat inför hennes första utställning nästa vecka. Hon älskar att skälla på allt och alla, men med rätt godis går det bra också för henne.
 
Vädret och miljön runt om var på vår sida.
Nästa överraskning kom när vi kom etta i Hoppklass
Här kan man se att det är bara 4 som kom i mål utan att bli diskvalificerade. 
Tror inte att sista ordet är sagt. Dax att anmäla oss till nästa. Spännande!

Kommentera här: