Maya tävlar startklass i lydnad Värnamo 2017-10-29 och Sävsjö 2017-11-26

Man får alldrig säga aldrig. Jag har alltid tyckt att lydnad är inget för mig eller för mina mopsar och nu är vi här ändå. Efter att ha tävlat i rallylydnad mästarklass över 13 gånger med Almi, Tessa och Maya har vi inte fått ett enda kvalificerat resultat. De nya reglerna är verkligen inte till vår fördel för oss mopsekipage. Vi kan bara förlura max 10 poäng och det är lätthänt. Räcker med ett enda misstag, t ex när mopsen sätter sig istället för att stå eller ligga och chansen till bra resultat försvinner. Så vi blev lite trötta på alla misslyckanden. Efter semester tyckte jag tar lite paus, men under tiden hörde jag att våra vänner Ann-Sofie Zander och Marie Randau ska gå lydnadskurs. Varför inte testa ändå tänkte jag, speciellt då jag får fint sällskap på kursen. Det tog lång tid innan jag bästämde vilken av mopsarna som jag skall välja att gå kursen med. Alla är ju bra på något, men ändå så olika att träna med. Till slut valde jag Maya och det var ett bra val känner jag nu. Den lilla mopstjejen älskar att jobba, aldrig trött och har lätt att lära sig nya moment. Börjar man rätt, så tar det inte lång tid innan hon får till det perfekt.

Lydnad är ett jätte steg från det vi är vana vid i ralylydnad. Här får du inte prata med hunden på samma sätt, vifta med händerna eller böja dig ner. Man får bara använda vissa kommando och endast ett fåtal gånger, man skall vara rak i ryggen, med allvarlig min, vilket jag hade svårt för i början. Man börjar med Startklass, sedan lydnad 1, 2 och 3. I startklassen har vi 6 olika moment . Följsamhet- gå med hunden framot åt olika håll med rak rygg, titta inte på hunden och bara kommendera fot till hunden i början. Den ska titta på dig hela vägen.. Vid Inkallningsmomentet skall hunden komma fot till dig på avstånd. Sitta under marsch, apportera träapport, Lägga sig på avstånd och hoppa över hinder. Efter 3 kurstillfälle skulle vi åka till Värnamo och titta på tävlingen där, men det blev så att vi anmälde oss till den istället. Friskt vågat hälften vunnet, ni vet! Några veckor senare tävlade vi igen i Sävsjö. Jag var osäker och lite stressad, men det gick jätte bra båda gångerna, med tanke på att vi är nybörjare. Vi har inte gått färdig kursen än och aldrig tävlat innan, men vi kom ändå hem med godkända resultat, i Värnamo fick vi 131.5 poäng och i Sävsjo 144. Man ska ha 160 poäng för att bli uppflyttad till lydnad 1, men det fixar vi snart.
 
Mops - pug Maya debuterar i startklass i lydnad Värnamo inomhushall 2017-10-29
Mops / pug Maya startklass i lydnad Sävsjö 2017-11-26

Kommentera här: