Snälla Tyson

Min jobbarkompis Ulrika har den snällaste hunden på jorden. I början när vi startade hundpromenader med Tyson, tyckte Tessa det var läskigt gå nära en så stor hund. Ofta fräste hon på honom och var jätteskällig. Nu när vi använder klicker är det en total omvändning. Vi går i lugnt tempo, alla tysta och belåtna. Hon kan fortfarande få lite små ryck när Tyson vill nosa på henne för nära, men efter en klick är hon tillbaka på jorden och väntar bara på godis. Tyson tittar då bara på henne och undrar vad den lilla skiten till hund håller på med.
Tyson du ska inte sitta jätte nära mig tyckte Tessa. Lagom är bäst och då går det träna platsliggning med fint resultat.
Idag träffade vi flera hundar när vi gick med Tyson och duktiga Tessa var så koncentrerat på klicker att alla kunde gå lugnt förbi oss. Jag blir så glad. Kan varmt rekommendera att klicka era hundar
Tyson är 9 år och hoppas han lever frisk flera år till. Jätte lugn och cool hund. Tänk vilken respekt han ger på alla gående människor vi möter med vår kompis. Ingen kommer fram och -med barnspråk- piper ut: " vilka söta små hundar..." som det händer hela tiden när jag går ensam med mina tre mopsar. Mopsarna känner av det och börjar själva hoppa på folk och spela pajas. Inte lätt när man vill ibland gå förbi folk för träningens skull. Inte lätt för mopsarna att veta när de skall hälsa på människor. Jag respekterar dem som frågar om det är OK att klappa, men det finns många som bara böjer sig ner och bryr sig inte vad man tycker om detta.
 
Tyson och hans snälla matte Ulrika. 
1 Terése:

skriven

Vad kul att det fungerar bra med klicker. Har också bara bra erfarenheter av klicker när det kommer till annat än just att lära in trick :)

... och vad fin Tyson var (och Tessa också förstås). Är man stor och stark så måste man vara snäll ;D

Svar: ..ja, klicker kan göra mirakel ;-) har jag lärt mig nu. Hela promenaden kan man vara tyst och bara ögonkontakt och klick på det och sedan lite godis som belöning. Hade 4 st olika klicker liggande hemma nu i ca 3 år och först efter ett tips att jag kan prova träna skvallerträning med hjälp av klicker tog vi dem fram. Alla tre tjejerna fattade rätt fort och vänder huvud mot mig efter nån sekund när jag klickat. lite tricks har vi börjat med också.
Sylwia Zielinski

2 Ulrika:

skriven

Å vad fina ord du skrivit om oss.. Man blir ju tårögd:)))
Tack för promenaden. Blir alltid på gott humör när vi är ute!!!!!
Och vilka fina bilder det blev❤️

Svar: <3
Sylwia Zielinski

Kommentera här: