Cirkelledareutbildning "HUND FÖR ALLA" med Björn Pettersson 2016-04-03

När man har inget att göra så letar man efter nya utmaningar. Nu har jag gått cirkelledarutbildning för Björn Pettersson. Utbildningen ingår i "HUND FÖR ALLA" initiativet, där cirkeldeltagarna (ofta personer med funktionsnedsättning, äldre eller barn som vill ha hund) har sedan möjlighet att vistas ute i naturen, tilsammans med hundar på ett organiserat och säkert sätt. Ett sätt att få uppleva personlig utveckling, social gemenskap och delaktighet i samhället och föreningslivet.
Jag som cirkelledare tilsammans med mina assistenter och deras hundar sätter igång dessa cirklar. Hur det hela slutar vet jag inte. Det är ett helt nytt koncept i hela Småland, men det har varit igång i flera år i andra delar av Sverige, med gott resultat. Responsen från deltagare, anhöriga och omsorgen är positiv och idén sprids nu över hela Sverige.
Känner jag till min kära hemstad Vetlanda rätt, så är atmosfären inte särskilt hundvänlig här och jag kommer säkert möta lite motstånd, men jag är inte den som ger upp i första taget, så håll tummarna för oss.
 
 
 

Kommentera här: