Om Oss

Jag som skriver bloggen heter Sylwia och bor tillsammans med min familj i Småland, närmare bestämt i Vetlanda. Vi är 4 i familjen: jag, min man Adam och våra två söner,  Alexander och Antoni.  Resten av familjen springer på 4 ben eller flyger omkring på egna vingar (papegojor). Vi har haft katter i många år, men jag har alltid haft drömmen om att ha en vovve hemma. 2010 tog vi äntligen steget mot de riktigt smarta husdjuren: hundar och papegojor. Våra fem mopsflickor, Almi som är 10,5 år, Maya 9 år gammal, Almis dotter Tessa 8 år, Mayas dotter Nina 6 år och lilla Laika 5 år, alla är förvånansvärt klipska. De vanliga kommandon som sitt, tass o s v, lärde de sig på nolltid.

Papegojorna är inte lika samarbetsvilliga. Vi har ett par Kuba-amazoner samt ett par brunvingade pionus. Inga konster kan de, men i gengäld är de hur fina som helst att beskåda.

 Jag jobbar journätter inom Vetlandakommun och på dagarna ägnar jag mig mycket åt hundpromenader, hundträning och läsning. 

Under tre år var jag med i MOPSORDENS styrelse som regionombudsansvarig för södra Sverige. Nu är jag med  i Aktiva Mopsar komitee. 

Vägen till hundlivet har varit lång och krokig. Först hade vi fåglar som undulater, zebrafinkar och parakiter. När barnen kom till blev det katter och kaniner. Nu har jag hittat till hundlivet och här känner jag mig hemma. Det tog tid... jag gifte mig med en man som var rädd för hundar (tyckte han) . Men när han fick träffa hundar på nära håll hos hans syster som vi besökte på semester då blev han frälst. Speciellt i den ena som var en blandning av beagle och mops. Töntig, rund tiggare men sååå söt och vänlig. Adam hittade sin favoritras. Skall vi ha hundar då får det bli mopsar, tyckte han! Jag väntade inte länge och hittade först vår Almi som kom till oss 8 veckor gammal. Vi bara älskar henne och rasen i sig. Efter bara några månader kände vi att vi har plats för fler mopsar och vi skaffade Maya, vår svarta tik.

 Anledningen till att jag har valt just denna rasen är att det är en livlig och glad hund, som är lätt att hantera och sköta, har charmigt utseende och stor personlighet. Samt att rasen gillar att leka och att vara utomhus utan att kräva lika mycket aktivitet som en brukshund. 

Mopsar är inga soffpotatis som många tror. Vi tränar agility med våra och t o m agilitytävlar med dem, med vissa framgångar. Svarta Maya är riktigt duktig och de andra vissar framtassarna också. Alla de vuxna tikarna tränar och tävlar också i rallylydnad med fina resultat. Laika och jag gick också  kurs i Nose Work som vi nu tränar lite hemma och på klubben.  Trots alla fördomar om mopsar och deras korta korta nos, visar sig att mopsen har ett skarpt och välutvecklat luktsinne. Vet kunde gissa det??? Med alla har jag tränat lydnad och tom tävlat med Maya, Laika och Tessa. Maya är nu i klass 1 i Lydnad.

Målet med vår uppfödning är att, i en varm och vänlig hemmamiljö, föda upp sunda, friska och rastypiska mopsar.Vår småskalighet är vår styrka, då vi har möjlighet att lägga mycket tid på våra tikar och deras avkomma, något som större uppfödare inte kan p g a för många hundar. Vi bor mitt i Vetlanda i en villa med trädgård. Våra hundar är älskade familjemedlemmar och lever tillsammans med oss inne i vårt hus.

Om du är intresserad av en valp så hör av dig via mail eller telefon 0383-14461 eller 0706151461 Läs gärna om att köpa valp från oss nedan.

 Har ni bestämt er för att köpa en mopsvalp? Grattis!

Är ni intresserade av en valp från kennel Pugish Delite?

I så fall hoppas jag att ni hör av er så att vi får träffas. Det är viktigt med personlig kontakt. Vi vill gärna lära känna framtida valpköpare och samtidigt ge dem chansen till att se hur vi och våra vovvar har det här hemma och bedöma om det känns tryggt att med oss som uppfödare samt givetvis träffa mamman till valparna. Slå en signal på 0383-14461  eller 0706151461 eller maila till [email protected]

När valparna är ca 4 veckor gamla är det dags att träffa dem och om ni så vill kan jag hjälpa Er att välja ut den valp ni letar efter. Som uppfödare lägger man massor med tid på skötsel och lek med valparna och man kan berätta hur de är, om deras läggning och temperament. Naturligtvis har vi en dialog så att ni får tala om vilka förväntningar ni har och vad ni tänkt göra med er hund. Vid 9 veckors ålder kommer ni hit igen och hämta er valp.

Valplådan har vi placerat i ett sovrum så tiken och småttingarna får en lugn och stressfri miljö. Där skall de bo tills de blivit så pass stora att det är dags att flytta till en valphage i köket. Där finns en plats inredd för valparna. Köket är den centrala platsen i vårt hem så valparna får vana vid diverse ljud och rörelse.

När vädret tillåter får valparna vara ute och utforska trädgården. När valparna är tillräckligt stora tar vi ut dem direkt på morgonen så att de får det som en rutin. Vi ägnar varje valp "egentid" varje dag. Det kan vara lek och bus eller kel och mys. Jag klipper också klorna på valparna ett par gånger för att vänja dem lite vid detta. 

En mops är en aktiv hund och behöver absolut inte vara någon "soffpotatis" som många tror. Visst kan de anpassa sig till ett mindre aktivt liv men trivs bäst när de får röra på sig eller aktiveras. En mops är en helt otrolig allroundhund så det borde inte var några större problem att hitta aktiviteter som passar både er och er hund. Man kan spåra, träna lydnad, agility. Små trick och konster kan man också aktivera sin hund med. Som uppfödare ser jag som en självklarhet att man åtminstone går en inledande valpkurs och vill man fortsätta att gå kurser och kanske till och med tävla tycker jag naturligtvis att det är jätteroligt.

 

När du hämtar din valp får du:

  • Registreringsbevis/Stamtavla
  • Köpeavtal enligt Skk
  • Veterinärintyg (inte äldre än en vecka)
  • 1 års gåvomedlemskap i Mopsorden
  • En "valppåse" innehållande foder och lite annat smått och gott.
  • En filt med härligt välbekanta dofter av valpens mamma.
  • Allmänna och specifika råd och livslång support

Vid leverans är valpen

  • chipmärkt & vaccinerad
  • veterinärbesiktigad senast en vecka innan leverans.
  • valpkullsförsäkrad
  • försäkrad mot dolda fel
  • avmaskad

 

   

1 Ulrika:

skriven

Kan rekommendera dig som hundägare och uppfödare. Så intresserad och kunnig du är med dina hundar!!!!
Bara till att säga grattis!!!!

Svar: Tack för fina ord <3 Go du är Ulrika. Hoppas vi får många promenader med er.
Sylwia Zielinski

Kommentera här: